Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Belgique --- België --- Comportement --- Gedragswetenschap --- Psychopathologie --- Autism. --- Autism --- 364.4-056.36 --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Autism - Belgium.
Choose an application
Choose an application
Mental Health Services --- Intellectual Disability --- Social Work --- 364.4-056.36 <492> --- 364.4-056.36 <492> Hulpverlening aan mentaal gehandicapten--Nederland --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten--Nederland --- trends --- therapy --- Netherlands. --- Holland --- Kingdom of the Netherlands --- Sociology of health --- Sociology of social care --- Psychiatry --- Netherlands
Choose an application
'Papa, wat is een handicap?' biedt in de vorm van een vraaggesprek tussen een zoon van elf jaar en zijn vader een aantal antwoorden op vragen die kinderen zich stellen rond handicaps. De focus ligt op fysieke handicaps, maar ook mentale en sociale handicaps komen vluchtig aan bod. Topics zijn onder meer onderwijs voor personen met een handicap, de integratie in de maatschappij en de seksualiteitsbeleving. De auteur is voorzitter van IF, de wereldorganisatie voor Spina Bifida, de handicap van zijn dochtertje. Hij schreef dit boekje na het lezen van Tahar Ben Jellouns 'Papa, wat is een vreemdeling?' (2000). Uit eigen ervaring merkte de auteur immers dat allochtonen vaak met gelijkaardige vooroordelen te kampen krijgen als personen met een handicap. Het boek is vooral een bevlogen en persoonlijk pleidooi voor gelijke kansen en is daardoor vaak weinig objectief (bijvoorbeeld wanneer het gaat over abortus voor wie een gehandicapt kind verwacht). De uitgave kwam tot stand met de steun van de Europese Commissie, directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Gelijke Kansen. Geïllustreerd met een aantal zwart-wittekeningen. Vanaf ca. 12 jaar. © NBD Biblion
Gehandicapten. --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 376 --- Personen met een handicap --- 364.4-056.36 --- Gehandicapten --- 464 --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Gehandicapte kinderen --- Lichamelijk gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Inclusie --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Digitale kloof --- ouder --- Ondersteuning --- Samenleving
Choose an application
Geestelijke gezondheidszorg --- Hygiène mentale --- People with mental disabilities --- Social work with people with mental disabilities. --- Rehabilitation. --- 364.4-056.36 --- -Social work with people with mental disabilities --- #GBIB:IDGP --- Social work with the mentally handicapped --- Intellectually disabled persons --- Mental disabilities, People with --- Mentally deficient persons --- Mentally disabled persons --- Mentally disordered persons --- Mentally handicapped --- Mentally retarded persons --- People with intellectual disabilities --- Retarded persons --- People with disabilities --- Mental retardation --- Mentally ill --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Rehabilitation --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Social work with people with mental disabilities --- Intellectual disability
Choose an application
Het leven van personen met dementie in woon- en zorgcentra kan worden gehumaniseerd als er een inspirerend zorgkader aanwezig is dat de zorgcultuur aanstuurt. Aan de hand van het mnemonic-woord RESPECT wordt hier een dergelijk raamwerk voorgesteld. De auteur integreert daarbij de kennis uit de voornaamste theoretische referentiekaders en beschikbare begeleidingsmethodieken, maar reikt ook nieuwe inzichten aan zoals de impact van sociale dichtheid, het belang van de kleine verwennerij, het persoonlijk plezier- en zingevingsplan, de 'E'- momentkaart, het pleidooi voor sociale inclusie, het verzekeren van emotionele veiligheid,... Omdat de auteur hierbij het perspectief van de persoon met dementie centraal stelt, worden kritische vragen gesteld over onvolkomenheden in de zorgverlening: de dwang van het hygiënisme, de valkuil van de attractiviteit, de eeltvorming, de geïnstitutionaliseerde leefomgeving, de gelijke monniken-gelijke kappenbenadering,... Ook ethische vragen zoals vroegtijdige zorgplanning, medische handelingen bij het levenseinde, euthanasie en dementie maar ook het gebruik van poppen, het leugentje om bestwil en de toepassing van vrijheidsbeperkende maatregelen blijven niet onbehandeld. Om behulpzaam te zijn bij de meningsvorming dienaangaande worden de antwoorden in pro-contrapolen aangereikt zodat zorgverleners in discussie kunnen treden. De praktische grondslag van dit boek uit zich in de vertaling van de meest voorkomende dagelijkse zorgitems: voedingszorg, hygiënezorg, palliatieve en overlijdenszorg, slaaphygiëne en mobiliteitszorg. De lezer krijgt tevens een schat aan informatie over dementie als aandoening, de typische symptomen en voorkomend complex gedrag.Het boek is bestemd voor middenkaders, diensthoofden, ergo- en kinesitherapeuten, kwaliteitscoördinatoren, vormingsverantwoordelijken en directies van woon- en zorgcentra. Het kan ook voor onderwijsdoeleinden worden gebruikt.
364.4-056.36 --- #KVHB:Dementie --- 606.5 --- dementie --- 606.15 --- Alzheimerziekte --- patiënt gecentreerde aanpak --- respect --- zelfredzaamheid --- zorg --- zorgverlening --- Alzheimer (ziekte van) --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- Rust- en verzorgingstehuis (RVT) --- 605.93 --- 616.89 --- Alzheimer --- dementie (gez) --- geriatrie --- 364.65 --- Bejaardenzorg --- Dementie --- Gerontologie --- Ouderdom --- comfortzorg --- communicatie (leesbaarheid) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- empathie --- inspraak (democratisering, overleg) --- levenskwaliteit (kwaliteit van leven) --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- geriatrische psychiatrie --- (zie ook: informed consent) --- Hulpverlening. --- Geriatrics --- medische ethiek --- Dementia --- departement Gezondheidszorg 09 --- zorgplan --- woon- en zorgcentra --- Hulpverlening --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Vele ontwikkelingen in de zorgsector worden de laatste jaren beheerst door het streven naar verbetering van kwaliteit. Uitgangspunt van overheid en zorgverzekeraars is dat kwaliteit 'meetbaar' moet zijn. Door uitkomstmaten (output-indicatoren), wil men het resultaat van verbetertrajecten op wetenschappelijke wijze vaststellen. Dit streven naar kwantificering heeft een effect op wat onder kwaliteit wordt verstaan. Wat niet of nauwelijks meetbaar is, valt alleen al daardoor buiten het begrip kwaliteit. Meetbare eenheden zijn bijvoorbeeld het aantal meldingen van incidenten en calamiteiten of van vrijheidsbeperkende maatregelen. Minder meetbaar zijn bijvoorbeeld die aspecten van goede zorg die betrekking hebben op de relatie tussen zorgverleners en cliënten. Net die aspecten worden in dit boek naar voren gehaald. Dat gebeurt door middel van een cultuurantropologische studie over het thema 'verbinding' in een dagelijkse zorgpraktijk. Het betreft een woonhuis voor mensen met een verstandelijke beperking. Het verlenen van goede zorg aan deze mensen is een kunst, de kunst van het zorgen, waarin het erom gaat mensen tot bloei te laten komen. Voor mensen met een beperking is het van belang om zich met de wereld om hen heen te kunnen verbinden. Dan komen mogelijkheden tot ontwikkeling die anders verborgen blijven. Dit lukt echter alleen wanneer zorgverleners erin slagen om eerst zelf een verbinding met deze mensen aan te gaan. Kwaliteit van zorg is kwaliteit van wat zich tussen mensen afspeelt, veel meer dan van veiligheidsprocedures en bedrijfsprocessen
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- kwaliteitsbewaking --- zorgverzekering --- antroposofie --- personen met een mentale beperking --- cliënt-hulpverlener relatie --- zorgverstrekking --- Sociology of health --- Social policy and particular groups --- Anthroposophy --- People with mental disabilities --- Mental health --- PHL-Healthcare 12 --- zorgsector --- kwaliteitsbevordering --- antropologie --- 364.4-056.36 --- 364.4 --- mensen met een mentale beperking --- 326 --- antroposofische geneeskunde --- kwaliteitszorg --- mentaal gehandicapten --- zorginstellingen --- Ethiek in de hulpverlening (hulpverleningsethiek) --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Kwaliteitszorg --- Gehandicaptenzorg --- Antroposofie --- Relatie cliënt --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
In dit boek wordt op onthullende wijze ingegaan op seksualiteit en relatievorming van mensen met een verstandelijke handicap; een thema dat in de praktijk regelmatig 'handelingsverlegenheid' oproept.Seksualiteit en relatievorming van mensen met een verstandelijke handicap. Met praktische voorbeelden wordt aandacht besteed aan dilemma's en discussies binnen het zorgveld. Hoe meer openheid er betracht wordt op dit gebied, des te meer vragen adequaat beantwoord kunnen worden. Dit boek is geschikt voor alle werkers in de zorgsector en familieleden van mensen met een verstandelijke handicap. Aan studenten MBO en HBO wordt een (discussie)kader aangereikt. Instellingen en organisaties kunnen hun visie en beleid op dit thema kritisch toetsen en eventueel herzien. Aan bod komen het belang van een geëxpliciteerde op seksualiteit en relatievorming (een richtsnoer), uiteenlopende normen en waarden (zowel van hen alswel van onszelf), het interpreteren van signalen, de betekenis van gedrag, van lijfelijkheid. De beleving van seksualiteit. Seksuele voorlichting: hoe, wanneer, waarom? De (on)zin van porno. Het - zo nodig - begeleiden van zelfbevrediging en relaties. Seksuele dienstverlening. Seksueel misbruik. Omgaan met grenzen van onszelf en van anderen. De kijk van ouders en begeleiders.
418.7 --- dood --- hulpverlening --- mentaal gehandicapten --- sterven --- stervensbegeleiding --- Psychologie van leven en dood --- Seksualiteit ; mentaal gehandicapten --- 364.4-056.36 --- #GBIB:IDGP --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- 326 --- 615.59 --- gehandicapten --- orthopedagogiek --- psychologie --- relatievorming --- seksualiteit --- 613.88 --- Gedrag --- Normalisatie --- Personen met een mentale handicap --- Relaties --- Seksualiteit --- Seksueel misbruik --- Seksuele opvoeding --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische verpleegkunde --- relaties --- seksuele mishandeling --- seksuele voorlichting (voorlichting) --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Overige onderwerpen --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- (zie ook: informed consent) --- Sexology --- personen met een mentale beperking --- relationele vorming --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Mentaal gehandicapten. --- PXL-Social Work 2020 --- verstandelijke beperkingen --- graduaat orthopedagogie
Choose an application
dementie --- gerontagogie --- Age group sociology --- medische wetenschappen --- Social problems --- gezondheidszorg --- Sociology of social care --- ouderenbeleid --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Flandre --- Geestelijke gezondheidszorg --- Gerontologie --- Gérontologie --- Hygiène mentale --- Nursing --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Alzheimer Disease --- Long-Term Care. --- Mental Health Services. --- 364.4-056.36 --- 364.4 <493-17> --- 364.4 -053.9 --- #GBIB:CBMER --- #SBIB:316.334.3M20 --- #SBIB:316.334.3M54 --- #SBIB:316.8H22 --- Academic collection --- #A9610A --- 605.93 --- 616.055 ) Psychogeriatrie --- bejaardenzorg --- rvt --- thuisverpleegkunde --- Health Services, Mental --- Services, Mental Health --- Services, Mental Hygiene --- Mental Hygiene Services --- Health Service, Mental --- Hygiene Service, Mental --- Hygiene Services, Mental --- Mental Health Service --- Mental Hygiene Service --- Service, Mental Health --- Service, Mental Hygiene --- nursing. --- Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. Bijstand--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Hulpverlening aan bejaarden --- Sociale epidemiologie en etiologie: sociale aspecten van ziekte en gezondheid --- Organisatie en financiering van de gezondheidszorg --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Belgium. --- 364.4 -053.9 Hulpverlening aan bejaarden --- 364.4 <493-17> Hulpverlening. Bijstand--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 364.4-056.36 Hulpverlening aan mentaal gehandicapten --- Long-Term Care --- Mental Health Services --- Care, Long-Term --- Long Term Care --- nursing --- Senile dementia --- Patients --- Care --- sociaal werk --- bejaarden
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|